Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






torsdag 11 mars 2010

Bakelse till min son (mars 2010)

Eftersom min sons tårta var en stor Frölunda Puck tårta detta år, så gjorde jag även en mini puck till honom som han fick på själva födelsedagen, då kalaset med stora tårtan var en annan dag.

Egentligen skulle det ha varit Plopp Saltlakrits nersmält i grädde som jag sedan skulle vispa upp till ett härligt salt fluff och spackla tårtan med det.

Men jag smälte ner Plopp Saltlakrits för sig, sedan blandade jag det i redan vispad grädde som jag hade kvar - det blev inget bra.

Då stelnade ploppen och blev till en seg kolamassa.

Det enda att göra då för att rädda hela situationen var att blanda denna saltlakrits massa med lite svart marsipan som jag hade kvar - då blev det en special marsipan massa som jag kunde kavla ut till ett lock och lägga på bakelsen, men som ändå smakade salt - som min son ville.




* Ljus tårtbotten (köpta), 2 delad
* Chokladmousse gjord på ljus choklad
* Spacklad med grädde
* Täckt med svart marsipan blandat med Plopp Saltlakrits som smälts ner och blivit till en seg kola massa
* Dekorerad med 2 flaggor (se nedan)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar