Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






lördag 18 september 2010

Sockerfri jordgubbsmousse

Utmaningen när jag gör tårtor till min familj eller släkt, är att göra en tårtfyllning till min mammas sockerfria bakelser också som motsvarar den vanliga tårtfyllningen till den stora tårtan. Så här gjorde jag denna fyllning:

Denna fyllning räckte till 1 bakelse.

* Några jordgubbar (i detta fall 4 st- beroende på hur mycket fyllning du behöver på bakelsen/bakelserna)
* 1/4 dl strösötningsmedel
* ½ tsk gelatinpulver (blötlagt i lite drygt ½ msk vatten)
* 1½ msk grädde (vispad)

Mosa jordgubbarna. Blanda en del av jordgubbsmoset med strösötningsmedlet. Blötlägg gelatinpulvret i vattnet en stund, smält det sedan med resten av jordgubbsmoset. Blanda ner gelatinlösningen i det sötade jordgubbsmoset. Blanda till sist ner vispad grädde. Låt stå kallt ett tag inna du fyller bakelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar