Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






lördag 17 april 2010

Choklad- och cheesecakemuffins med banan, dumle och jordnötter

Dessa är som bas kladdmuffins, sedan hade jag lite cheesecaksmet kvar sedan jag gjorde jordgubbs- och cheesecakemuffinsen (gjorde dem samma dag), som jag också hade i formen. Plus 1 dumlekola och några banaskivor. Mmmmm!!! Riktigt gott!!!





Kladdmuffins: (basen i dessa muffins)
(ca 25 st)

* 4 ägg
* 6 dl strösocker
* 3 msk vaniljsocker
* 2 krm salt
* 3 dl vetemjöl
* 200 g margarin
* 8 msk kakao

Vispa samman ägg och socker. Smält margarinet på svag värme och låt det svalna. Rör ner mjöl, salt och vaniljsocker i äggblandningen.
Tillsätt margarinet och kakaon, vispa till en jämn smet.
Placera ut muffinsformar i en muffinsform (el. pappersformarna direkt på plåten) och fyll till hälften med smet ungefär.
Grädda i 160 grader, ca 20-22 minuter.

Till dessa specialmuffins gjorde jag en halv sats kladdmuffins och använde jag lite cheesecakefyllning som blivit kvar sedan jag gjorde jordgubbs- och cheeseckemuffinsen. Vill man göra en hel sats kladdmuffins gör man bara en hel sats cheesecakfyllning också och använder den.

Övriga ingredienser jag använde:
* dumlekolor
* bananer
* jordnötter

Lägg en matsked kladdmuffinssmet i botten på muffinsformen, ev. något mer än det, kan bli för tunt med smet i botten annars.
Lägg en dumlekola plus 2 skivor banan i mitten.
Lägg sedan en matsked kladdmuffinssmet på ena halvan i formen och cheesecakefyllning på andra halvan.
Toppa med en eller två bananskivor.
Strö över några jordnötter.

Njut! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar