Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






måndag 8 mars 2010

Marängbotten

Detta är grundreceptet för marängbotten. Den kan man variera med lite olika smaker. Jag gjorde denna med choklad i, det blev jättegott

Annat du kan blanda i är t.ex: hackade nötter som hasselnötter,pistage, pecn, mandel, eller varför inte krossat polkagodis.

 Ättikan tillsätts i marängsmeten för att den ska bli stabilare

Ingredienser till 2 marängbottnar, 20 cm i diameter:

* 3-4 äggvitor, ca 1 dl
* 2 krm vinäger eller 1 krm ättika
* 2 dl strösocker

Sätt ugnen på 125 grader.

Vispa äggvitorna för hand eller långsamt med elvisp i ca 1 min.
Tillsätt vinäger eller ättika och vispa ytterligare någon minut.
Tillsätt sedan sockret lite i taget och vispa lite kraftigare i några minuter tills äggvitorna blivit ett fast och blankt skum. Sluta då vispa.

Bred ut 2 marängbottnar, ca 20 cm i diameter, på bakplåtspapper.
Sätt in marängbottnarna i ugnen, grädda ca 1 timme tills bottnarna släpper från papperet (jag hade mer än 1 timme - man får kolla)

Låt marängbottnarna svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar