Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






lördag 30 januari 2010

Chokladtryffel med hallonmarmelad och vit choklad (Julen 2008)


Detta recept var från början ett som hette i min julgodisbok "Enklaste tryffeln", (boken "Julgodis" av Johanna Westman)

Av någon anledning blev det en svår tryffel att göra, den ville nämligen inte stelna för mig.
Eftersom jag ville kunna bjuda på den utan att den smälte sönder så fort man tog i den, eller rann, så inledde jag "Operation rädda tryffeln" :)

Grundreceptet kommer här, sedan ska jag berätta hur jag räddade tryffeln och den till slut blev riktigt bra.


(ca 50-60 st)

* 2 dl vispgrädde
* 200 g fin mjölkchoklad eller mörk choklad
* 1 dl fin hallonmarmelad

Du behöver: små formar av aluminium

Ställ formarna tätt på en bricka.

Värm grädden i en liten kastrull tills den precis börjat bubbla. Ställ av den från värmen.

Hacka chokladen i mindre bitar och rör ner den i grädden. Rör om tills chokladen helt har smält.

Smaksätt tryffeln med marmeladen.

Häll upp tryffeln i formarna.

Garnera gärna med nötter eller vackert strössel.

Låt tryffeln stelna helt. Förvara den i burk med lock i kylskåpet

Tips på andra smaksättare till tryffeln:

* 10 droppar pepparmintolja
* 1 dl hackade rostade hasselnötter
* 2 msk espressokaffe
* rivet skal från 1 apelsin
* 50 g nougat
* 50 g riven mandelmassa
* ½ dl hackade polkagrisar

--------------------------------------------------------------------------------------

Ja...så långt gick alltså allt bra, men mina stelnade inte!

Jag kom då på att smälta vit choklad och sedan doppa de frusna tryfflarna - (jag ställde in dem i frysen i ett försök att få dem att stelna där) - i chokladen.

Tog jag dem några i taget direkt från frysen och doppade dem så gick det bra utan att de kladdade ihop sig helt.(Använde tandpetare som jag stack ner i tryfflarna när jag doppade dem i chokladen)

Sedan när alla hade stelnat hade jag en jättegod tryffel med hård chokladyta och krämig smet innuti som smakade hallonmarmelad.

Mums!!!

(Den höll också för att kunna stå framme ett tag när den skulle serveras)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar