Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






söndag 31 januari 2010

Vit marängsmörkräm

Som namnet låter trodde jag först denna smörkräm skulle vara väldigt söt och sliskig, eftersom maränger brukar vara det. Men den är faktiskt riktigt god och mildare i smaken än jag trodde.

Mycket lätt att spackla en tårta eller spritsa med. Inte svår att göra heller.
Detta känns som en lite lyxigare variant av smörkräm. Jag använde denna smörkräm i Min björkstubbe (okt 2009)

Mängden nedan räcker till att spackla 3 normalstora tårtor.
Vill man ha mindre är det bara att minska i receptet.

Smörkrämen kan också frysas, precis som annan smörkräm. Tänk bara på att den kanske inte håller hur länge som helst i frysen.


* 4 äggvitor
* 3 dl strösocker
* saft av 1 citron
* 350-400 g mjukt smör


Blanda äggvitor, strösocker, citronsaft i en rostfri bunke. Vispa marängen kraftigt med elvisp över kokande vattenbad till ca 65 grader.
Marängen ska tjockna, sockerkristallerna ska ha smält.

Ta av marängen från värmen, vispa med hög hastighet tills den svalnat, ca 10 min. Använd hushållsmaskin/assistent.

Tillsätt smöret i omgångar under långsam omrörning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar