Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






söndag 31 januari 2010

Hjortronmousse

Jag gjorde denna fyllning efter recept på blåbärsmousse, men bytte alltså bara ut bären. Det fungerade bra.

Fyllningen blir ganska mild i smaken, i den tårta jag använde den i, försvann smaken lite in i tårtbottnarna. Kanske berodde det på att bottnarna var ganska tjocka, eller på att jag hade även hackad choklad över moussen i tårtan.

Då kände man mest smaken av den hackade chokladen. Kanske kommer moussen mer till sin rätt i en tårta med tunnare bottnar, och inget annat på den.

Men god var den i alla fall.

Mängden räcker ungefär som fyllning till 1 tårta på 24-26 cm i diameter.


* 200 g hjortron (färska eller frysta och upptinade)
* 0,75 dl socker
* 1 tsk vaniljsocker
* 4 gelatinblad
* 100 g färskost (typ Philadelphia)
* 2 dl vispgrädde

Blötlägg gelatinbladen. Mixa hjortronen. Hetta upp en del av hjortronmoset, smält gelatinbladen i det.

Blanda resterande hjortronmos med socker, vaniljsocker och färskost.
Häll i gelatinblandningen.

Vispa grädden, vänd försiktigt ner den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar