Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






fredag 5 februari 2010

Citronsockerkaka (Guldkaka)

En variant på vanlig sockerkaka fast med citronsmak. Den smakade som en sockerkaka som min mormor ofta bakade, då gjorde hon den på en paketmix som hon köpte. Lika god och enkel att göra helt själv.




* 4 äggulor
* 2 dl strösocker
* 75 g rumstempererat smör el.margarin
* rivet skal av 1 citron (kan bytas mot apelsin om man vill det)
* 3 dl vetemjöl
* 1 dl mjölk
* 2 tsk bakpulver

Glasyr:
* 1½ dl florsocker
* 1 msk smör el. margarin
* 1 msk citronaft
* varmt vatten

Rör äggulor och strösocker vitt och pösigt. Tillsätt matfett, citronskal, (el. apelsin), bakpulver och mjöl. Häll i mjölken, rör smeten slät.

Häll smeten i en smord och bröad hålform, 1½ liter. Grädda kakan på galler i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 30 min. Låt kakan stå kvar i formen några min innan den stjälps upp. Låt kakan kallna under formen, då håller den sig saftig.

Rör florsocker och matfett mjukt till glasyren. Tillsätt citronsaft, (el. apelsinsaft) och några droppar varmt vatten. Bred glasyren över den avsvalnade kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar