Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






torsdag 11 februari 2010

Hemgjord blåbärssylt

Detta är första gången jag gjorde egen blåbärssylt. Jag ville inte ha den för söt och ville även göra en sockerfri variant också till min mammas sockerfria bakelse.

Hur mycket sylt det blir beror helt på hur mycket blåbär du kokar upp, jag tog "på en höft" tills jag hade den mängd jag trodde jag behövde för att ha som fyllning i en tårta.


Innehåll:

* blåbär (önskad mängd)
* socker (önskad mängd där också- så du får den så söt som du känner är lagom)
* lite potatismjöl blandat med vatten (rör ihop det med den uppkokade blåbärssylten, tills den blir lagom tjock)


Eftersom jag gjorde sylt som skulle användas ganska snart så räckte det att göra den på det här sättet. Ska man kunna spara den länge måste man ha någon slags konserveringsmedel i, men detta behövdes inte här.

Den gick bra att frysa ett tag innan tårtan skulle fyllas och sedan serveras.
Den blir god och fungerar utmärkt som fyllning i tårta, eller kanske till pannkakorna om man gillar det :)


Tips!
För sockerfri sylt byt bara ut sockret mot sötningsmedel tills du fått sylten lagom söt i smaken

Tänk bara på att sötningsmedel är sötare i smaken än vanligt socker, så ta inte för mycket av det utan smaka dig fram till lagom sötma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar