Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






fredag 5 februari 2010

Pepparkakscheesecake

Jag ville prova något nytt till julen 2009. Såg detta recept bland min stora receptsamling och blev genast sugen på att baka den.

Den blev mycket god, botten blev något för smulig, jag kan ha haft för lite smör i, eller så blir den så ändå. Du får prova och se hur den blir för dig :)

Men som sagt jättegod. Ganska mäktig så den räcker till många, man behöver ingen stor bit. Den kan med fördel ätas till glass eller vaniljvisp.




* ca 25 st pepparkakor
* 75 g smält smör
* 800 g Philadelphiaost (el. annan färskost/cream cheese)
* 2½ dl strösocker
* 2 msk vetemjöl
* 2 tsk vaniljsocker
* ½ tsk salt
* 1 tsk malen kanel
* 1 tsk malen ingefära
* ½ tsk malen kryddnejlika
* 4 ägg
* ca 10 pepparkakor

Glasyr:
* 100 g Philadelphiaost (el. annan färskost/cream cheese)
* 1 dl florsocker
* några pepparkakor

Sätt på ugnen på 175 grader.
Kör ca 25 pepparkakor och smör i en matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar kant, och kyl medan fyllningen görs.

Rör ihop färskost socker. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker, salt och kryddor och rör till en slät smet. Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.

Häll hälften av smeten i formen. Grädda i 15-20 min eller tills kakan har stelnat något. Lägg försiktigt ut ca 10 pepparkakor och fyll på med resten av smeten. Grädda ytterligare 35-40 min i nedre delen av ugnen.

Låt kakan kallna helt och lossa den försiktigt ur formen med en kniv. Kakan är godast om den får stå i kylen över natten.

Blanda ingredienserna till glasyren. Bred den över kakan. Dekorera med pepparkakor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar