Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






lördag 6 februari 2010

Sugerpaste (sockermassa)

Detta är ett material som jag inte hade jobbat med tidigare innan jag såg detta recept på en sida på nätet. Jag provade att göra det första gången när jag gjorde Fars Dags tårtan i form av en vit skjorta med krage och slips.


Faktiskt inte så svårt att göra, man kan behöva ta till lite extra florsocker när man sedan knådar massan, men låter man den stå så blir den mindre kladdig efter ett tag. Man får känna sig fram lite och prova.


* 1 msk (drygt) gelatinpulver
* 4 msk kallt vatten
* 30 g cocosfett
* 1,5 dl vit baksirap
* några droppar smakextrakt om man vill
* ca 14 dl florsocker
  (ev. lite till vid knådning)

Lägg gelatinet och vattnet i vattenbad över en kastrull med sjudande vatten.
Gelatinet ska lösa sig helt i vattnet, lägg sedan i fettet och låt det smälta.
Tillsätt baksirapen och ev. smakextraktet.

Häll upp florsockret i en stor skål och häll i den flytande blandningen. Blanda för hand eller med hushållsmaskin, (inte elvisp, den är alldeles för klen).

När blandningen är någorlunda fast och inte alltför kladdig, ta upp den och knåda tills den är slät.

Tillsätt här ev. lite mer florsocker - men ta hellre för lite än för mycket, degen blir mycket smidigare om den får ligga ett par dagar, och blir mindre kladdig.

Linda in degklumpen ordentligt i plastfolie och lägg mörkt i en luftät behållare.

Förvarad i rumstemperatur håller den minst 1 månad, men man kan också frysa den och ta fram när man behöver.

Tips:
Ska du göra dekorationer av sugerpasten, gör dessa i förväg, linda in dem i plastfolie och lägg i en burk. Sedan kan du frysa dem tills du ska använda dem - det gjorde jag när jag gjorde min mammans vinter tårta med snögubbar på. Det fungerade bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar