Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






fredag 5 februari 2010

Kristyr

Jag vet inte hur det är med dig,men jag brukar ha svårt att få till en kristyr som blir riktigt bra. Ofta får jag den för lös, så den inte alls blir bra att spritsa.

Men nu har jag äntligen hittat ett bra recept som jag tycker fungerar bra. Vill man spritsa eller på annat sätt dekorera tårtor, kakor, pepparkakshus m.m. så blir denna kristyr alltid bra.

* 1 äggvita
* 1/4 tsk pressad citron (tillsätts i äggvitan)
* 4 dl siktat florsocker

Äggvitan vispas först till fast skum, med elvisp, därefter tillsätts florsockret lite i taget och massan vispas ca 10 min.
Den ska vara så fast att ringarna som blir av vispen inte flyter ihop.

Man kan göra ett enkelt test genom att ta lite kristyr mellan tumme och pekfinger och dra fingrarna från varandra. Kristyren blir då som två toppar som inte rinner ut eller viker sig.

VIKTIGT:
Konsistensen på kristyren är viktig för att man ska få ett bra resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar