Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






fredag 5 februari 2010

Dammsugare

Jag tycker om dammsugare som kaka, men oftast smakar den ganska starkt tycker jag. Denna variant som jag hittade recept på i en av min mammas tidningar smakade mildare och var riktigt god. Dessutom enkel att göra, och sådant är ju aldrig fel :)

Jag gjorde dess till Fars Dag 2009, och ville därför göra dem lite extra fina med olikfärgad marsipan och dekorationer av kristyr.



(ca 15 st)

* 350 g ljus sockerkaka (alt. chokladsockerkaka)
* 2 msk arraks arom
* 60 g rumsvarmt smör el.margarin
* 2 msk kakao (utelämnas om du använder chokladsockerkaka)
* 100 g grön marsipan
* 100 g röd marsipan
* 100 g mörk el. ljus choklad

Skär sockerkakan i bitar, lägg i matberedare.
Häll över arraks aromen, låt dra några min.

Tillsätt matfett och ev. kakao, arbeta snabbt ihop till en jämn massa. Forma till fingertjocka längder. Lägg längderna på ett fat och ställ kallt i kylskåp ett par timmar.

Kavla ut marsipanen tunt mellan bakpapper. Lägg längderna på marsipanen, rulla in dem. Dela stängerna så att varje bit blir ca 4 cm.

Smält chokladen över vattenbad, (i bunke över kokande vatten). Doppa ändarna i chokladen. Lägg dem på bakpapper. Ställ kallt tills chokladen stelnat.

Dekorera med en blomma av vit kristyr på varje dammsugare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar