Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






fredag 5 februari 2010

Påskkorg till mina föräldrar (2009)



Denna påskkorg gjorde jag till mina föräldrar förra året (2009) och fyllde med hemmagjort påskgodis (se under etiketten "Påskgodis" för recept på godiset)

Korgen är gjord efter följande mall:

1. Klipp ut i gul kartong en 20 x 20 cm kvadrat. (Jag använde kartong som var dubbelfärgad - gul på ena sidan och grön på den andra - finns att köpa i vissa affärer). Skär en 14 mm bred remsa från två näraliggande sidor av kvadraten och dela in resten av den i 9 små kvadrater, 6,2 x 6,2 cm.



2. Klipp längs de ritade linjerna fram till mittsektionen från två motsatta sidor sompå bilden. Ritsa och vik längs de övriga linjerna.



3. På två motsatta sidor skjuter du mittkvadraten inåt och för samtidigt ihop de yttre kvadraterna utanför den tills hörnen möts som på bilden. Limma på plats.



4. Klipp 2 remsor av gul kartong så att de blir lika långa, (alt. 1 remsa om den verkar stadig nog till handtag), och sätt ihop dem till ett handtag med dubbelhäftande tejp. Forma dem till en båge och sätt fat ändarna på sidorna av korgen med dubbelhäftande tejp.


Dekorera korgen med en remsa som du veckat i ändarna och format till en rosett. Sätt fast den med dubbelhäftande tejp ovanpå handtaget.

Dekorera korgen med påsk stickers och kanske en "Glad Påsk" hälsning.

Klar att använda och stoppa något gott i.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar