Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






söndag 7 februari 2010

Falsk marsipan (utan mandel el. nötter)

Den här marsipanen gjorde jag när jag letade i affärer efter sockerfri marsipan till min mammas bakelse, (hon är diabetiker), men inte hittade någon.

Jag gjorde denna med sötningsmedel i istället för florsocker som det står i receptet och det fungerade bra.

Den blev då ganska smulig, man kan inte knåda och kavla ut den hur som helst, som med vanlig köpt marsipan. Jag har bara gjort den i sockerfri variant, är inte hemma på hur den beter sig med florsocker i.

Denna marsipan är svår att färga efteråt, (i alla fall den sockerfria). Men tillsätter man färg när man gör marsipanen, då blir den genomfärgad. Annars bara ytligt färgad, innuti är den fortfarande ofärgad.

Riktigt god och lätt att göra, man kan enkelt minska i receptet för att få önskad mängd. Jag skriver ner mängden för ½ och 1/4 dels sats också.


Hel sats:                                                                                         
* 5oo g (ca 7 dl) mannagryn                                                    
* 500 g (drygt 8 dl) florsocker                                                 
   (alt. sötningsmedel vid sockerfri marsipan)               
* ca 150 g smält smör
* några droppar bittermandel essens
* ca 1 dl mjölk

½ sats:
* 3,5 dl mannagryn
* 4 dl florsocker/sötningsmedel
* 75 g smält smör
* ngr droppar bittermandel essens
* ca ½ dl mjölk

1/4 sats:
* 1,75 dl (1 3/4 dl) mannagryn
* 2 dk florsocker
* 37,5 g smält smör
* ngr droppar bittermandel essens
* 0,25 dl mjölk


Blanda allt utom mjölken. Detgår bra i matberedare, (de mindre mängderna blandas enklast för hand i bunke). Ska du färga marsipanen så tillsätter du lie färg här. Häll på mjölken i småportioner så att konsistensen blir lagom. Bearbeta massan så den blir slät och fin.

När du bearbetar marsipanen då mjölken tillsatts, ser du om den färg du ev. tockså tillsatt är lagom eller om det behövs mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar