Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






fredag 5 februari 2010

Dumlekladdkaka

Den här kladdkakan använde jag mig av för att göra min sons kladdkaketårta (mars 2009).

Men den går ju lika bra att äta som den är, utan de dekorationer som jag hade på den, kanske med grädde, vaniljsås eller glass till.

(ca 12 bitar)

* 100 g smör, smält
* ströbröd
* 2 ägg
* 2 dl strösocker
* 1 dl ljus sirap
* 3 dl vetemjöl
* 5 msk kakao
* 1,5 tsk vaniljsocker
* 0,5 krm salt
* 20 dumlekolor, delade på längden

Värm ugnen till 175 grader.
Smörj och bröa en bakform med löstagbar botten, (ca 22 cm).

Rör ihop smör, ägg, sirap, socker och salt. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och sikta sedan ned det i smörblandningen. Rör om försiktigt.

Häll smeten i formen och grädda 10-15 min i ugnen. Tag ut kladdkakan och fördela kolan jämt över hela. Grädda sedan ytterligare 12-15 min.

Kyl ned och servera med något av det jag föreslagit ovan, eller vispad grädde och syrlig sylt.
(Eller gör som jag, gör i ordning den till en "tårta" med div.dekorationer, eller ät den precis som den är- den är lika god hur som helst!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar