Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






lördag 6 februari 2010

Pepparkladdkaka

Denna kladdkaka med pepparkakssmak är riktigt god för den som gillar både kladdkaka och pepparkakor, som jag gör :)
Jag serverade den tillsammans med vaniljvisp, men glass är nog minst lika gott till den!

Mmmmm!!!

























* 4½ dl strösocker
* 2 1/4 dl vetemjöl
* 3 ägg
* 135 g smält smör
* 2 tsk vaniljsocker
* 2 tsk kanel
* 1 tsk mald kryddnejlika
* 1 tsk ingefära
* ½ tsk kardemumma
* 1/4 tsk salt
* 1 krm svartpeppar


Sätt ugnen på 200 grader.
Smöra och bröa en form med löstagbar kant.

Blanda ihop alla ingredienser, utan att vispa, gärna det smälta smöret sist.

Häll smeten i formen. Grädda i 20-35 min mitt i ugnen.
Låt den stå lite innan den stjälps upp, gärna kallna en aning i kylskåp.

Tips!
Istället för att ta kanel, mald kryddnejlika, ingefära och kardemumma var för sig i smeten så kan man också använda färdig pepparkakskrydda på påse. Jag tog 4½ tsk pepparkakskrydda, det blev alldeles lagom i smak tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar