Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






lördag 6 februari 2010

Banan- och dumlepaj

Denna underbart goda paj gör jag ibland. Min son ÄLSKAR den! :)
Även övriga som jag bjudit på den här godbiten har gillat den mycket.

Prova den gärna, jag tror inte att du kommer att bli besviken. Den är lika god nygräddad som dagen efter när den kallnat. Man kan också frysa den och tina upp och värma den, sen är den lika god igen.

Serveras gärna med glass, grädde eller vaniljvisp till.
Min favorit är kall vaniljglass till denna varma paj.


Denna bild är på pajen INNAN den gräddats i ugnen


Så här god ser pajen ut varm och nygräddad, med vaniljglass och kolasås till



Pajdeg:
* 200 g smält smör
* 2 dl havregryn
* 2 dl vetemjöl
* ½ dl råsocker
* 1 tsk bakpulver
* 2 tsk vaniljsocker

Fyllning:
* 1 påse dumlekolor
* 2-3 bananer
* sirap

Smält smöret. Rör i de övriga ingredienserna direkt i kastrullen. Sprid ut lite av smulpajen i botten på en smord pajform.

Varva sedan skivade bananer och halverade dumlekolor. Ringla lite sirap över. Avsluta med resten av smuldegen.

Grädda i ugnen på 200 grader, tills pajen blivit gyllenbrun.
Njut den med något gott till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar