Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






fredag 5 februari 2010

Saffranskaka i långpanna

Långpannekaka och saffransbulle i ett nästan. Blir man lite trött på de vanliga saffransbullarna kan denna långpannekaka vara ett alternativ.

(ca 12-15 st)

* 150 g margarin
* 5 dl råsocker strö
* 4 ägg
* 4 dl filmjölk
* 1 g saffran
* 2 dl russin
* 6 dl vetemjöl
* 2 tsk bakpulver

Rör margarin och råsocker lätt och luftigt. Tillsätt äggen, ett i sänder. Blanda i filmjölk och saffran.

Blanda russin, mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Fördela smeten i långpanna med smort bakplåtspapper.
Grädda mit i ugnen i 175 grader i ca 15-20 min.

Topping:
* 5 dl flor med chokladsmak, eller...
* 5 dl råsocker flor, eller...
* 5 dl florsocker

* 75-100 g Milda Culiness (flytande smör)
* ev. lite vatten

Blanda mararinet med någon av florvarianterna till en slät glasyr. Bred glasyren över kakan.

(Jag använde vanligt florsocker blandat med flytande smör + liten skvätt vatten till min glasyr på denna kaka).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar