Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






fredag 5 februari 2010

Mors Dags kort till min mamma (Maj 2009)


 Min mamma tycker om väskor, precis som jag :), och hon har haft en hel del genom åren. Men jag kan garantera att en sådan här väska har hon aldrig haft tidigare. Hon blev också mycket överraskad och nöjd med sitt Mors Dags kort :)




Figurkort

* Lila kartong i olika nyanser
* Fina pärlor som passar till kortets färger (här ljusblå och mörkblå)

Detta kort är gjort efter en speciell mall, se nedan:

Huvudmallen:



Foder till locket, med två mindre mallar för dekoration, (mall 1 & mall 2):



Att göra själva kortet:

1. Skär till väskan av ljus lila kartong, (el. annan valfri färg). Ritsa och vik längs vikningslinjerna.



2. Klipp ut 4 former av mörklila tunnare kartong efter mall 1 och mall 2 på andra mallbilden ovan, (2 st av varje mall). Stansa 14 prickar i samma mörklila tunnare kartong. Vänd på väskan och limma 2 st av form 1 och 8 prickar som på bilden.


3. Vänd väskan så att locket är nedåt och limma fast den blå stora pärlan, 3 cm från nederkanten. Skär till lockfodralet av mörklila tunnare kartong och limma det på lockets insida. Detta är större än locket så se till att det hamnar mitt på.


4. Limma återstående former på lockets framsida och stoppa in dem under den blå stora pärlan.


5. Sätt fast en liten ljusblå pärla på var sida om den stora blå pärlan med lite hobbylim. (Ev. en liten ljusblå pärla på den stora mörkblå också som det är gjort på denna bild - fast med andra färger)


6. Gör ett handtag genom att skära till en 18 x 2 cm lång remsa av mörklila tunnare kartong och vika den diagonalt så att ändarna passar i skårorna (se mallen ovan).


7. Stick ändarna på handtaget genom skårorna upptill på väskan och limma fast dem på insidan av locket. Sätt fast en liten ljusblå pärla på en bit ljuslila kartong, 2,5 x 1,5 cm, och fäst den mitt på handtaget, (se bilden på mitt kort). Stäng väskan med en liten häftkudde under locket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar