Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






söndag 14 februari 2010

Hemmagjord vaniljglass

Förra sommaren provade jag att göra egen vaniljglass. Det blev verkligen jättegott och hela familjen tyckte om den. Jag gjorde den flera gånger under sommaren.

Jag bjöd även vänner och släktingar på den och den blev poppis även där.

Väldigt enkelt att göra också.

* 3 dl vispgrädde
* 3 dl florsocker
* 3 ägg
* vaniljsocker (efter smak)

Vispa äggulor och florsocker pösigt. Äggvitorna vispas till hårt skum i annan bunke. Grädden vispas hårt i en tredje bunke.

Blanda äggulor/florsocker- blandningen med grädden. Smaksätt med vaniljsocker.

Vänd ner äggvitan. Häll i plastlåda el. dylikt. In i frysen. Låt stå minst 4 timmar. Ta upp den efter varje halvtimme några gånger och rör om lite, sedan tillbaka i frysen igen.

Vill du smaksätta med annat i din glass så gör du på samma vis som ovan, men innan du vänder ner äggvitan kan du smaksätta med t.ex. följande:

* 1-2 dl bär
* 1 dl hackade nötter och russin
* 2 msk kakao
* 1 dl saft av bär
* 1 dl hackad choklad
* 1-2 mosade bananer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar