Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






söndag 14 februari 2010

Hemmagjord yoghurtglass med banan och apelsinchoklad

Jag blev inspirerad att göra glass efter att ha prövat göra egen vaniljglass. Så jag tänkte, vad kan vara gott att ha i glass?

Jag gillar både banan och choklad, (gärna med någon smak), så dessa kombinerade jag. Istället för så mycket grädde använde jag yoghurt också. Då blev det så här:


* 2½ dl lättyoghurt naturell
* 3 ägg
* 2 dl florsocker
* 1 dl vispgrädde
* 2 msk flytande honung
* 2 stora bananer
* 2 st chokladkakor med apelsinsmak (á 200 g)

Vispa äggvitorna för sig till ett hårt skum. Vispa äggulor och florsocker för sig, pösigt. Vispa grädden för sig hårt.

Blanda grädden medyoghurten. Rör ner äggule- och florsocker blandningen. Tillsätt honung, mosade bananer och grovhackad apelsinchoklad.

Vänd ner äggvitorna. Häll i en plastlåda och in i frysen.

Även denna glass tog jag upp varje halvtimme några gånger och rörde om i den, sedan tillbaka in i frysen. Låt glassen frysa minst 4 timmar innan servering.

Detta blev en riktigt god glass tycker jag, bara jag i familjen som hade den som favorit - men du kanske också kommer att gilla den? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar