Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






lördag 6 februari 2010

Klassisk chokladtårta

Denna botten använde jag till "Min första speciella tårta".
Den kanske inte är den lämpligaste som just tårtbotten eftersom den blir rätt kompakt för det ändamålet. Men den var god, så jag skriver den ändå under "Tårtbottnar".

Använd den som kaka om du hellre vill det. Det är nog en smaksak.


* 100 g mörk choklad
* 100 g smör
* 2 dl strösocker
* 2 st ägg
* 1,5 dl vetemjöl

Smöra och bröa en kakform, (med löstagbar kant), ca 22 cm i diameter.
Bryt chokladen i bitar och smält den tillsammans med smöret i vattenbad, (i bunke över kokande vatten), eller i mikrovågsugn.

Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Rör ner den smälta chokladblandningen. Blanda försiktigt ner mjölet.

Häll smeten i formen och grädda i 200 grader, 15-20 min. Låt kakan svalna.

(Garnera ev. med vispad grädde och pudra över kakaopulver).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar